در حال بارگذاری ...
  •  
     از تاریخ
     تا تاریخ
     
    میان دشنام و لعن تفاوتی نیست!

نگاهی به مسأله لعن-بخش دوم
    میان دشنام و لعن تفاوتی نیست!

    نگاهی به مسأله لعن-بخش دوم

    روشن است که لعن نمادها و رهبرانی که دیگری آنان را تقدیس و احترام می کند، وی را وا می دارد، با نمادهایی که فرد لعنت کننده آنان را تقدیس می کند، به مقابله به مثل برخیزد. اگرچه این نمادها نمایانگر حق و درستی باشد و ارزش والایی داشته باشد و به همین دلیل، خداوند از دشنام دادن خدایان ...

    اندیشه تقریب |

    مؤمن لعن کننده نیست...

نگاهی به مسأله لعن-بخش اول
    مؤمن لعن کننده نیست...

    نگاهی به مسأله لعن-بخش اول

    از آموزه ها و آداب اسلامی چنین به دست می آید که لعن به هیچ روی از اخلاق انسان مؤمن نیست، زیرا شایسته نیست که مؤمن لعن کننده باشد و آن را در کارهای کوچک و بزرگ به کار گیرد و عنان زبانش را در لعن کردن این و آن رها کند.

    اندیشه تقریب |

    تقیه؛ مانع حرکت یا عامل حرکت؟!

تقیه از منظر آیت الله خامنه ای-بخش اول
    تقیه؛ مانع حرکت یا عامل حرکت؟!

    تقیه از منظر آیت الله خامنه ای-بخش اول

    تصور مردم این است که تقیه یعنی اینکه انسان وقتی که میخواهد یک عملی را انجام دهد و یک واجبی را به جا بیاورد، اگر چنانچه برای انجام این واجب، برای پیمودن این راه، یک خطری و یک ضرری تصور میشود، انسان این واجب را انجام ندهد و این راه را نپیماید؛ مردم از تقیه، یک چنین تصوری دارند. این ...

    اندیشه تقریب |

    المصطفی برای توسعه تشیع ... هست/نیست؟!

آسیب شناسی روش تقریبی جامعه المصطفی
    المصطفی برای توسعه تشیع ... هست/نیست؟!

    آسیب شناسی روش تقریبی جامعه المصطفی

    نوعاً تربیت طلاب در این مجموعه، به نحوی بوده که عمده خروجی­های آن، آمادگی نداشته­ اند با اهل سنت کشورهای خودشان که اکثریت مطلق جامعه آنان را تشکیل داده‌اند، همکاری کنند. به­ نظر می­رسد عملکرد ضعیف فارغ‌التحصیلان جامعه المصطفی یا مؤسسات وابسته، ریشه در تربیت آنان داشته ...

    اندیشه تقریب |

    مسلمان قرآنی؛ انقلابی یا انزوایی؟!

مقاله امت وسط-بخش سوم
    مسلمان قرآنی؛ انقلابی یا انزوایی؟!

    مقاله امت وسط-بخش سوم

    خضوع در برابر خدا، رافت بر مسلمانان، و شدت در برابر کافران، سه اصل مهم و اساسی، که به امت وسط و شاهده، زیبائی و جمال و جلال میبخشد. در عین انقلابی بودن عابد و زاهد بودن، نه انقلابی بی تقوی که ره به تاریکی میبرد.

    اندیشه تقریب |

    آسیب شناسی وحدت اسلامی در حوزه‌های علمیه

    آسیب شناسی وحدت اسلامی در حوزه‌های علمیه

    حوزه علمیه علی رغم تحولات بسیار خوب و محسوسی که در مسائل مختلف داشته است، هنوز با نگاهی سنتی به مسئله شیعه و سنی‌ می‌نگرد. هنوز حساسیت‌هایی که بعضا ریشه در تعصبات خشک و غیر منطقی دارد، بر اندیشه برخی از بزرگان حوزه سایه افکنده و به تبع در باورهای برخی از طلاب جوان نیز سرایت ...

    اندیشه تقریب |

    چالش های اتحاد و فرهنگ گفتگو

معرفی کتاب تحدیات الوحده و ثقافه الحوار
    چالش های اتحاد و فرهنگ گفتگو

    معرفی کتاب تحدیات الوحده و ثقافه الحوار

    این اثر بدلیل پرداختن به یکی از مباحث بسیار مرتبط با جامعه ی انسانی از اهمیت بالایی برخوردار است و اگر ما بدنبال رفع موانع ایجاد ارتباط انسانی بین مذاهب و ادیان و حتی بین تمام بشر نباشیم یقینا شاهد رشد عصبیت و کینه ورزی خواهیم بود.

    اندیشه تقریب |

    ویژگیهای امت وسط در آیات قرآن

مقاله امت وسط-بخش دوم
    ویژگیهای امت وسط در آیات قرآن

    مقاله امت وسط-بخش دوم

    موضع قاطع و سرسختانه این امت در برابر دشمنان اعم از کافران، مشرکان و منافقان، و هر جناح و جبهه ای که در برابر اسلام دست اندرکار توطئه، و جنایت است، امت اسلام با کمال هوشیاری این توطئه ها را زیر نظر گرفته و به مقابله با آن خواهد پرداخت.

    اندیشه تقریب |

    اگر حوزه قم ادعای ام القرایی دارد...

بیان نقص­های حوزه و بزرگان آن در زمینه وحدت از زبان حجت الاسلام و المسلمین نواب
    اگر حوزه قم ادعای ام القرایی دارد...

    بیان نقص­های حوزه و بزرگان آن در زمینه وحدت از زبان حجت الاسلام و المسلمین نواب

    اگر حوزه فقه ­گرای فرقه ­ای و بسته و درون ­گرا می­خواهید، اشکال ندارد! اتفاقاً الان این حوزه­ ها هم در جهان اسلام وجود دارد! اما دیگر مدعی ام‌القرای جهان اسلام و رهبری جهان اسلام و امت اسلامی نباشید. اگر هم جهان اسلام می ­خواهید، با این حوزه و با این شکل فعلی نمی­شود. باید ...

    اندیشه تقریب |

    اقسام آثار تقریبی

جریان شناسی تقریب مذاهب اسلامی-قسمت اول:مقدمه
    اقسام آثار تقریبی

    جریان شناسی تقریب مذاهب اسلامی-قسمت اول:مقدمه

    تقریب میان مذاهب را طیف‌های ‌وسیعی از متفکران و مصلحان از سر دلسوزی و خردمندی دنبال می‌کنند؛ چنان که عده ای اندک و قلیل نیز از سر مصالح سیاسی در پی آنند. مخالفان تقریب عمدتا از سر اعتقاد و سوز دینی آن را دنبال می‌کنند؛ گرچه گروهی اندک نیز از روی مصالح سیاسی بر طبل تفرقه ...

    اندیشه تقریب |

    امت واحده وسط، معیار و میزان سایر امتها

مقاله امت وسط-بخش اول
    امت واحده وسط، معیار و میزان سایر امتها

    مقاله امت وسط-بخش اول

    در یک سخن این امت در حق و باطل، معیار و میزان است برای دیگر امتها، امتی است مستقل و پیشرو، نه مقلد دیگران، و دنباله رو، و نیز گواه صدق بر مردم بوده و بحق حکم مینماید. و این ویژگی تصادفی نبوده، بلکه در رابطه با پذیرش و عمل به دین و شریعتی است که خداوند آنرا معیار حق و باطل قرار داده

    اندیشه تقریب |

    نیازمند عزمی جدی برای تغییر رویه‌ها هستیم
بررسی زمینه‌های همکاری حوزه‌های علمیه شیعه و سنی در گفت‌وگو با مفتی قاضی

    نیازمند عزمی جدی برای تغییر رویه‌ها هستیم
    بررسی زمینه‌های همکاری حوزه‌های علمیه شیعه و سنی در گفت‌وگو با مفتی قاضی

    . اگر ما راضی باشیم که برادران اهل تشیع و حوزه‌هایشان گزندی ببینند، دقیقاً داریم تیشه به ریشه خودمان می‌زنیم. همچنین حوزه‌ها و مراجع اهل تشیع نباید راضی باشند که گزندی به برادران اهل سنتشان برسد؛ چون باز هم آن نتیجه عاید خودشان می‌شود.

    اندیشه تقریب |

    وحدت و تمدن اسلامی دو روی یک سکه

تبیین مولفه­ های وحدت و تمدن اسلامی در گفتگو با دکتر آذر شب
    وحدت و تمدن اسلامی دو روی یک سکه

    تبیین مولفه­ های وحدت و تمدن اسلامی در گفتگو با دکتر آذر شب

    امت ­گرایی می­تواند در مقابل ناسیونالیسم­ و تعصبات مذهبی و تعصبات شهری باشد. ما باید در ایران، فراگیر حرف بزنیم و فکر کنیم؛ فراتر از قومیت­های عرب و عجم و ترک و بلوچ؛ فراتر از سنی و شیعه؛ بالاتر از ایران؛ باید به امت اسلامی فکر کنیم که ایران جزئی از آن است و امکان ندارد امت ...

    اندیشه تقریب |

    حوزه در دست مخالفان یا موافقان وحدت؟

بررسی عملکرد تقریبی نهاد­های حوزوی در گفتگو با حجت الاسلام و المسلمین دکتر زائری
    حوزه در دست مخالفان یا موافقان وحدت؟

    بررسی عملکرد تقریبی نهاد­های حوزوی در گفتگو با حجت الاسلام و المسلمین دکتر زائری

    ملاحظه می­کنید که همین الان هم در فضای سنتی مذهبی، مجالس خاص و قمه‌زنی و رفتارهای ناشایست و نامطلوب بیشتر مقبول است تا اینکه مثلاً کسی بخواهد برای وحدت جهان اسلام و رفع سوء‌تفاهم ­ها و تقریب بین مسلمین اقدامی کند...

    اندیشه تقریب |

    نگاه حوزه و روحانیت به تقریب باید تصحیح شود!

مصاحبه با حجت الاسلام دکتر محمود احمدی میانجی
    نگاه حوزه و روحانیت به تقریب باید تصحیح شود!

    مصاحبه با حجت الاسلام دکتر محمود احمدی میانجی

    منظور جمهوری اسلامی از تقریب بین پیروان مذاهب اسلامی، زندگی مسالمت آمیز آنها با یکدیگر است، به طوری که کسی به خاطر نوع مذهب و کیفیت نماز خواندنش متهم به کفر و زندقه نشود و پشت سر یکدیگر هم نماز بخوانند، اما این به معنای دست برداشتن از ولایت امیرالمؤمنین حضرت علی(ع) نیست، چرا که ...

    اندیشه تقریب |

    پرچمدار وحدت، مدافع ولایت

بخش مغفول زندگی علامه سید مرتضی عسگری
    پرچمدار وحدت، مدافع ولایت

    بخش مغفول زندگی علامه سید مرتضی عسگری

    ایشان با اهل تسنن تضاد نداشت، بلکه سعی می‌کرد ولایت و تشیع را به گونه­ ای تمدنی و صحیح به اهل تسنن ارائه دهد و از تشیع در برابر تهمت­هایی که به او نسبت می‌دهند، دفاع کند. کتاب­های ایشان ازجمله احادیث ام المومنین عایشه و ادوار حیاتها در قاهره شیوع پیدا کرد.

    اندیشه تقریب |

    بیکرانگی زمینه های همکاری اعضای امت اسلامی

    بیکرانگی زمینه های همکاری اعضای امت اسلامی

    توده مردم باهم مشکلی ندارند و به‌راحتی مشکل خود را حل می­کنند؛ چنان‌که گذشته تاریخی ما به‌خوبی این را نشان می­دهد؛ ولی وقتی متولیان امور دینی که نگاهی کلان ­نگر ندارند پا به میدان می­گذارند، باید منتظر خیلی رویدادها بود.

    اندیشه تقریب |

    معرفی کتاب: اندیشه های تقریبی ابوالفتوح رازی

    معرفی کتاب: اندیشه های تقریبی ابوالفتوح رازی

    وقتی ابن حجاج، شاعر نامی شیعه در حضور عضدالدوله دیلمی اشعاری را در مدح امیرالمومنین(ع) می خواند که چنین آغاز می شد: یاصاحب القبه البیضاء علی النجف چون به انتقاد و نکوهش از خلفا می رسد، سید مرتضی جلوی او را می گیرد و نمی گذارد بقیه اشعارش را بخواند.

    اندیشه تقریب |

    پیشنهاداتی کلان و راهبردی برای ایجاد وحدت

بخشی از سخنرانی آیت الله مشکینی در کنگره ائمه جمعه و جماعت
    پیشنهاداتی کلان و راهبردی برای ایجاد وحدت

    بخشی از سخنرانی آیت الله مشکینی در کنگره ائمه جمعه و جماعت

    آیا زمان آن نرسیده که مومنان را وعده خداوند به حرکت درآورد و تکیه بر وعده الهی کنند و نهضتی عام در مقابل قدرت‌های سلطه‌گر جهان نمایند و من به حقیقت سوگند یاد می کنم که اگر ملل اسلامی قیام کنند همه قدرتها و تار و پود بافته‌های سیاسی و نظامی و تسلیحاتی آنها در مقابل قدرت یک ...

    اندیشه تقریب |

    مکانیزم و راهکارهای عملی وحدت و تفاهم

تقریب در اندیشه آیت الله محسنی-بخش دوم
    مکانیزم و راهکارهای عملی وحدت و تفاهم

    تقریب در اندیشه آیت الله محسنی-بخش دوم

    شیعه امامیه با اعتقاد کامل به صحت مذهب خود که مذهب اهل بیت پیغمبر است سنیها را به تمام معنا مسلمان دانسته واحکام اسلام را بر آنان جاری میداند و هرکس از مغرضین و زورگویان اجنبی غیر این را به آنان نسبت بدهد دروغ است و کتب فقهی ما گواه صادق بر این ادعاست.

    اندیشه تقریب |

    مذهب شاخه است و دین اصل

تقریب در اندیشه آیت الله محسنی-بخش اول
    مذهب شاخه است و دین اصل

    تقریب در اندیشه آیت الله محسنی-بخش اول

    تقریب یعنی همکاری در ترویج و حفظ مشترکات دینی که بسیار زیاد است و معذور دانستن همدیگر در اختلافات، روی اصل "للمصیب اجران و للمخطیء اجر واحد" و برادری ودوستی روی اصل "انما المومنون الاخوة"در زندگانی اخلاقی، اجتماعی، سیاسی و بالاخره مورد چهارم؛ عدم توهین به پیشوایان و اصول ...

    اندیشه تقریب |

    دعوت مستقیم و غیر مستقیم اسلام به وحدت

از مقاله
    دعوت مستقیم و غیر مستقیم اسلام به وحدت

    از مقاله "توحید ربوبی و حاکمیت وحدت در نظام تکوین و تشریع"

    می بینید آیه شریفه چه اندازه با تأکید تام ملت اسلامی را به اعتصام و چنگ زدن بریسمان الهی و بحبل الله و تمسک بکتاب الله و عدم تفرقه و تشتت وجدائی دعوت کرده، و تذکر میدهد که نجات از اختلاف و رو آوردن بسوی ائتلاف از نعم بزرگ الهی است، و اخوت و برادری سبب رهائی از ذلت دنیا و سقوط در ...

    اندیشه تقریب |

    ظرفیت ها و چالش های تقریب مذاهب اسلامی در لبنان

معرفی کتاب+جملاتی منتخب از کتاب
    ظرفیت ها و چالش های تقریب مذاهب اسلامی در لبنان

    معرفی کتاب+جملاتی منتخب از کتاب

    این کتاب با توجه به ضرورت تقریب مذاهب در لبنان تلاش کرده است تا ضمن بررسی ظرفیت های تقریبی در اندیشه های فقهی، کلامی عالمان فریقین لبنان با نگاهی به جریان های دینی و سیاسی لبنان، ظرفیت های بالفعل و بالقوه تقریب و چالش های منتهی به تهدید یا فرصت تقریب در لبنان را بررسی کند.

    اندیشه تقریب |

    روش قرآن در بوجود آمدن وحدت

بخش سوم؛ شیوه های قرآنی
    روش قرآن در بوجود آمدن وحدت

    بخش سوم؛ شیوه های قرآنی

    قرآن مجید بر عوامل برادری، صمیمیت و لطف تاکید فراوان کرده است. با پیروی از نظام قرآنی، میتوان بآسانی به هدف وحدت، جامه عمل پوشانید. در حقیقت قرآن مجید سبب شد که در یک دوره‌ی ثبت شده در تاریخ، بین قبایل عرب که باهم در جنگ بودند وحدت حاصل شود. علی‌رغم مشکلات پیچیده و سختیها در ...

    اندیشه تقریب |

    وحدت، گمشده ای که باید یافت...

    وحدت، گمشده ای که باید یافت...

    حنفی، شافعی را می­دید که به هنگام تشهد، سبّابه خود را حرکت می­دهد؛ به او می­تاخت و انگشت او را خرد می­کرد و می­پنداشت با این کار، خدا را از خود خشنود ساخته است. و اگر شیعی را می­دیدند که در قرائت «بسمله» را باصدای بلند می­خواند کافر می­شمردند.

    اندیشه تقریب |

    دایره وسیع اسلام و مسلمان-ممنوعیت تکفیر مسلمان

مقاله بررسی وحدت از سنت؛ بخش دوم
    دایره وسیع اسلام و مسلمان-ممنوعیت تکفیر مسلمان

    مقاله بررسی وحدت از سنت؛ بخش دوم

    فرموده کسی که حقیقتا به خدا و رسالت پیامبر ایمان آورد اهل بهشت است، بسیار جرأت می­خواهد که مسلمانی مسلمان دیگر را به انگیزه ی عدم گرایش به معتقادات دینی یا به دستاویز عدم انجام بعضی اعمال عبادی یا به واسطه­ ی نیک و بد دانستن بعضی صحابه تکفیر کند، به خصوص اگر چنین اعتقادی ناشی ...

    اندیشه تقریب |

    روش قرآن در به وجود آمدن وحدت

بخش دوم؛ پایه های وحدت اسلامی
    روش قرآن در به وجود آمدن وحدت

    بخش دوم؛ پایه های وحدت اسلامی

    قرآن کریم برای دستیابی به وحدت وبرای اینکه این پیام جهانی شود، مبانی و اوامر متعددی را ارئه می دهد. این اوامر با واقعیت بشریت ساختمان روحانی و مادی آن و مسیرآن که به جهان دیگر منتهی میشده کاملا هماهنگ هستند.این مبانی را میتوان باتوجه و دقت به موضوعات مهم که در قرآن مجید بحث شده ...

    اندیشه تقریب |

    اعلام وحدت اسلامی توسط پیامبر اکرم(ص)

مقاله بررسی وحدت از سنت؛ بخش اول
    اعلام وحدت اسلامی توسط پیامبر اکرم(ص)

    مقاله بررسی وحدت از سنت؛ بخش اول

    پیغمبر اسلام برای پیشبرد دین مقدس اسلام نخستین ندائی که سر داد، آوای وحدت بود، وحدت بر مبنای وحدت معبود: «قُولُوا لا اِلهَ الّا اللهُ تُفلِحوا». این ندای آسمانی اولا موجب طرد خدایانی که هر قوم برای خود ترتیب داده و با تعلق به آن، خود را از دیگران مجزا می­دانستند می­گردید و ...

    اندیشه تقریب |

    وحدت اسلامی در مقابل نقشه های دشمنان اسلام

حیله های صلیبیون برای شکست مسلمین
    وحدت اسلامی در مقابل نقشه های دشمنان اسلام

    حیله های صلیبیون برای شکست مسلمین

    ای مسلمانان کسانی که روابط تاریخی میان ملتهای غیرمسلمان با ملتهای مسلمان را دنبال می کنند میدانند که کینه توزی از اسلام، سینه همه غیر مسلمانان چه شرقی و چه غربی را پرکرده است. همراه با این کینه توزی، ترس بزرگی از اسلام در وجود آنها نهفته است چرا که موضع گیری آنها از اسلام ...

    اندیشه تقریب |

    روش قرآن در به وجود آمدن وحدت

بخش اول؛ مقدمه و مفهوم
    روش قرآن در به وجود آمدن وحدت

    بخش اول؛ مقدمه و مفهوم

    در قرآن مجید در مورد همان وحدت و تفرقه ای که ما آنرا مشاهده می کنیم بحث شده است . قرآن عملا این مسأله را مورد بررسی قرار داده است و آن را با سیستمی صحیح مطرح و حل کرده و نتایج عظیم و بسیار شکوهمندی حاصل نموده که نظیر آن در تاریخ قبلا هرگز وجود نداشته است.

    اندیشه تقریب |

    وحدت، رمز پیروزی و تداوم انقلاب اسلامی

بخش دوم؛ تنازع
    وحدت، رمز پیروزی و تداوم انقلاب اسلامی

    بخش دوم؛ تنازع

    تنازع معنایش این است که دو نفر که اختلاف فکر دارند، اختلاف سلیقه دارند، اختلاف از نظر جغرافیا دارند، در مقابل هم بایستند و موضع گیری کنند و یکدیگر را بکوبند تا حریف را از میدان بیرون کنند. ولی اختلاف نظر، یک امر طبیعی است و برای رفع اختلاف هم، مرجعی معین شده. لذا دستور ندادند ...

    اندیشه تقریب |

    آبی که مولوی گرگیج به آسیاب افراطیون می‌ریزد!

نقدی بر سخنان تفرقه انگیز جناب مولوی گرگیج
    آبی که مولوی گرگیج به آسیاب افراطیون می‌ریزد!

    نقدی بر سخنان تفرقه انگیز جناب مولوی گرگیج

    بدون شک بیان چنین تعابیر نامناسب و طرح چنین موضوعات تفرقه‌انگیزی جز تشدید افراط گرایی و پیچیده‌تر کردن تعاملات برادران مسلمان در بازه‌ حساس کنونی را در بر نخواهد داشت.

    اندیشه تقریب |

    ظرفیت همگرایی بالا و همیشگی قرآن

    ظرفیت همگرایی بالا و همیشگی قرآن

    موضوعی که هنوز نسبتاً باقی مانده و نتوانسته‌اند کاری انجام دهند «قرآن کریم» است. قرآن به مثابۀ حبل‌المتین و ریسمانی است که به خوبی می‌توان بدون حاشیه‌های معمول برای ارتباط با اهل سنت استفاده کرد.

    اندیشه تقریب |

    بازنگری در بنیان های اجتماعی امت بر پایه قرآن

    بازنگری در بنیان های اجتماعی امت بر پایه قرآن

    اولین و مهمترین و اساسی ترین کاری که امروزه نخبه های جهان اسلام، علما و حوزه ها و دانشگاههای جهان اسلام، همه و همه باید بر آن تمرکز کنند اینست که یک نهضت بازنگری در بنیانهای اجتماعی با رجوع به قرآن و تمرکز بر رجوع به قرآن و استخراج آن اصول اجتماعی قرآنی داشته باشند.

    اندیشه تقریب |

    برّ زیربنای وحدت و الفت در جامعه

گفتاری درباره برّ از استاد مبلغی
    برّ زیربنای وحدت و الفت در جامعه

    گفتاری درباره برّ از استاد مبلغی

    یکی از بازتابهای "برّ"، تآلف و وحدت است. "برّ" دو رابطه با وحدت دارد، اولا دعوت به وحدت، نوعی "برّ" است بلکه بزرگترین "برّ" این است که اصلاح جامعه ی اسلامی بکنید، هرجا اختلافی هست کوشش کنید دیگران را جمع کنید اختلاف را بزدایید. ثانیا خدمات جزئی به همه ی مخاطب ها، نه فقط شیعه به شیعه ...

    اندیشه تقریب |

    توحید کلمه برای کلمه توحید

نگاهی به اندیشه و حیات تقریبی آیت الله میرزا خلیل کمره ای
    توحید کلمه برای کلمه توحید

    نگاهی به اندیشه و حیات تقریبی آیت الله میرزا خلیل کمره ای

    از نظر کمره ای حمایت از قرآن و سنت (دو عامل اصلی وحدت اسلامی) راه حل وحدت است. این دو منبع بر آموزه‌ها و عناصر اصلی دین، توحید، نبوت و معاد تاکید دارند. او در کنار دو عامل یاد شده، بر شریعت و مناسک دینی در جهان اسلام تاکید دارد و معتقد است این مناسک، در تأمین وحدت جامعه بسیار ...

    اندیشه تقریب |

    وحدت یک تاکتیک نیست؛ بلکه یک راهبرد و سیاست کلان است

حوزه علمیه پس از گذشت سی و هشت سال از انقلاب، نتواسته تکلیفش را با موضوع وحدت مشخص کند
    وحدت یک تاکتیک نیست؛ بلکه یک راهبرد و سیاست کلان است

    حوزه علمیه پس از گذشت سی و هشت سال از انقلاب، نتواسته تکلیفش را با موضوع وحدت مشخص کند

    اینکه ما اگر بخواهیم در مورد وحدت و هر مساله دیگری صحبت کنیم، میزان "تجربه" افرادی که می خواهند اندیشه کنند و در مورد آن موضوع نظر بدهند خیلی تعیین کننده است... آسیبی که الان از حوزه داریم میبنیم همین است که حوزه ما در متن حادثه ها نیست. حوزه ما در بحث اختلافات و مشاجرات شیعه وسنی ...

    اندیشه تقریب |

    آیین اعتدال؛ پیامی برای آشتی مذاهب

معرفی کتاب
    آیین اعتدال؛ پیامی برای آشتی مذاهب

    معرفی کتاب

    می­خواهد به این واقعیت توجه دهد که در بسیاری از موارد عقاید شیعه تفاوت چندانی با عقاید اهل سنت ندارد و اگر چنانچه اختلافی وجود دارد، در پاره ای موارد همان اختلاف در میان گرایش­های گوناگون اهل سنت نیز وجود دارد.

    اندیشه تقریب |

    امام علی(ع) و شب قدر؛ از مشترکات شیعه و سنی

اعمال و آداب شب قدر از نظر اهل سنت
    امام علی(ع) و شب قدر؛ از مشترکات شیعه و سنی

    اعمال و آداب شب قدر از نظر اهل سنت

    امام علی (ع) یک خورشید در بین مسلمین جهان است و فرمانده مسلمین جهان چه در دنیا و چه در آخرت است... در این ماه در تمام مساجد اهل سنت، تلاوت و ختم قرآن و نماز تراویج برگزار می‌شود و به جرات می‌توان گفت که در تمام این ماه شب زنده داری و احیا مرسوم است.

    اندیشه تقریب |

    عدم ترتب آثار فقهی(تکفیر) بر لوازم مذهب-از دیدگاه فقهای اهل‌سنت

    عدم ترتب آثار فقهی(تکفیر) بر لوازم مذهب-از دیدگاه فقهای اهل‌سنت

    حقوق اخوت دینی به عنوان یکی از احکام فقهی، تنها مترتب بر اصل عقیده می‌باشد نه لوازم آن؛ بنابراین اگر فردی لازمه مذهب دیگری را کفر دانست این امر باعث تکفیر و نجاست دیگری نخواهد بود. مادامی که خود او ملتزم به کفر نشده باشد، اما در عین حال فرد نخست نمی‌تواند ملتزم به عقیده او شود ...

    اندیشه تقریب |

    معرفی دو کتاب «مدارای بین مذاهب» و «وحدت اسلامی از دیدگاه قرآن و سنت»

    معرفی دو کتاب «مدارای بین مذاهب» و «وحدت اسلامی از دیدگاه قرآن و سنت»

    اگر بخواهیم از هماهنگى میان اجزاى بدنه امت اسلامى سخن به میان آوریم، به ناگزیر باید پیش زمینه ‏هاى تحقق این وحدت را مورد توجه قرار دهیم. بخشى از این پیش زمینه‏ ها به حوزه اندیشه، و در حوزه اندیشه نیز فرازهاى بسیارى به فقه ارتباط می یابند.

    اندیشه تقریب |

    تقوای اجتماعی، هدف مغفول رمضان

    تقوای اجتماعی، هدف مغفول رمضان

    ماه رمضان باید قبل از هر چیز ملهِم احساس همسنگر بودن و در کنارهم بودن به عنوان امت اسلامی اولا؛ و وصل شدن و پیوند خوردن با امتهای دیگر ثانیا باشد.

    اندیشه تقریب |

    عدم ترتب آثار فقهی(تکفیر) بر لوازم مذهب-بخش اول

    عدم ترتب آثار فقهی(تکفیر) بر لوازم مذهب-بخش اول

    اگر مجموعه اصول مذهبی مذاهب مختلف دربردارنده انکار صریح اصول دین نبود و فقط شامل عقایدی بود که از دیدگاه مخالفان آنان "ملازم" با انکار نبوت و یا توحید(اصول دین)است، آیا اعتراف صریح این مذاهب و پیروان آن‌ها به اصول دین بی‌اعتبار بوده، ناهماهنگی مذکور مانع تطبیق اصول دین بر ...

    اندیشه تقریب |

    تقریب در حدیث شیعه و اهل سنت

وحدت اسلامی از نگاه آیت الله بروجردی-بخش دوم
    تقریب در حدیث شیعه و اهل سنت

    وحدت اسلامی از نگاه آیت الله بروجردی-بخش دوم

    می‌فرمود: «بحث در خلافت حالا بی‌فائده است ولی بحث در اعتبار فتاوی و آراء عترت به استناد همین حدیث، مورد نیاز امروز جامعه اسلامی است» سخن آن بزرگمرد بسیاری از فضلای حوزه و علمای خارج حوزه را قانع کرد.

    اندیشه تقریب |

    تدابیر آیت الله بروجردی برای تقریب مذاهب

وحدت اسلامی از نگاه آیت الله بروجردی-بخش اول
    تدابیر آیت الله بروجردی برای تقریب مذاهب

    وحدت اسلامی از نگاه آیت الله بروجردی-بخش اول

    آیت الله بروجردی مسائل مهم مورد اختلاف را ریشه ‌یابی می‌ کرد، زمان طرح آن مسایل را از لحاظ تاریخی و اولین باری که مطرح شده در نظر می‌ گرفت، و ریشه اختلاف را به طور معقول و دور از احساس و بد بینی بررسی می‌ فرمود، و نخست حدود اتفاق و اختلاف را در آن مسایل مشخص می ‌کرد و ابتدا ...

    اندیشه تقریب |

    داوری درباره ی صحابه

درخواست از شیعه و سنی
    داوری درباره ی صحابه

    درخواست از شیعه و سنی

    از برادران اهل سنت تقاضا داریم درباره ی ممنوع بودن نقد و خرده گیری بر رفتار برخی صحابه، بازنگری نمایند...از شیعیان امامیه نیز می خواهیم بدون درنظر گرفتن رسوبات تاریخی و مذهبی، دیدگاهشان را درباره ی صحابه بازبینی نمایند.

    اندیشه تقریب |

    مبانی و مصادیق حکم فقهی وحدت-از دیدگاه علامه شرف الدین

فقه وحدت و وحدت فقهی-بخش دوم
    مبانی و مصادیق حکم فقهی وحدت-از دیدگاه علامه شرف الدین

    فقه وحدت و وحدت فقهی-بخش دوم

    تکیه کلام ها و تعبیرهاى شرف الدین, قطعیت حرمت تکفیر را به خوبى مى نماید. کلماتى از قبیل (نعوذ بالله) و (نبرأ إلى الله) ـ که نوعاً در مورد گناهان بزرگ و غیر قابل انکار استعمال مى گردند ـ را مى توان در تعابیر وى نسبت به تکفیر مشاهده نمود

    اندیشه تقریب |

    حدود مذاهب اسلامی و معیار اخوت دینی

بخش دوم-از دیدگاه روایات
    حدود مذاهب اسلامی و معیار اخوت دینی

    بخش دوم-از دیدگاه روایات

    در اصول کافی از امام صادق (ع) نقل شده است که ایشان فرمودند: اسلام همان ظاهری است که مردم به آن پایبند هستند، شهادت به توحید و نبوت رسول اکرم، برپاداری نماز، پرداخت زکات و حج گزاردن خانه خدا و به جا آوردن روزه ماه رمضان، این همان اسلام است»

    اندیشه تقریب |

    از حلب و موصل عبرت بگیریم!

عواقب گسست انسجام و همدلی اجتماعی
    از حلب و موصل عبرت بگیریم!

    عواقب گسست انسجام و همدلی اجتماعی

    مساله مهم این است که در کشورداری مبتنی بر مبانی دینی، اگر از اصول مان عدول کنیم، هیچ ضمانتی وجود ندارد که ما نیز در آینده و با بروز بسترها و زمینه ها، با چنان بحران هایی مواجه نباشیم!

    اندیشه تقریب |

    معرفی کتاب «علی دروب التقریب بین المذاهب الاسلامیة و ثائع ندوه کلیة الشریعة و الدراسات الاسلامیة (جامعة قطر)»

    معرفی کتاب «علی دروب التقریب بین المذاهب الاسلامیة و ثائع ندوه کلیة الشریعة و الدراسات الاسلامیة (جامعة قطر)»

    محمد عبدالرحیم السّایح درباره راهکارهای تقریب بین مذاهب اسلامی در مباحث اصول دین صحبت کرده و امکان رسیدن به وحدت عقیدتی را بر اساس آموزه‌های قرآن و سنت و عقل مورد تجزیه و تحلیل کلامی قرار داده است.

    اندیشه تقریب |

    موضوع شناسى فقهى وحدت-از دیدگاه علامه شرف الدین

فقه وحدت و وحدت فقهی-بخش اول
    موضوع شناسى فقهى وحدت-از دیدگاه علامه شرف الدین

    فقه وحدت و وحدت فقهی-بخش اول

    شرف الدین در نگاه موضوع شناسانه خود به وحدت, واقعیت آن را وضعیتى مشحون از صلاح, خیر و مصلحت مى دید, و ماهیت تفرقه بین مسلمانان را فساد, شکست و عقب ماندگى به شمار مى آورد. او طبق این منطق, عوامل تفرقه انگیز را در زمره مفسدان قرار مى دهد.

    اندیشه تقریب |

    تعریف مذاهب اسلامی و معیار اخوت دینی 

بخش اول-از دیدگاه قرآن
    تعریف مذاهب اسلامی و معیار اخوت دینی

    بخش اول-از دیدگاه قرآن

    مسلمان بودن که اخوت دینی و حقوق اسلامی را برای فرد به ارمغان می‌آورد، غیر از مؤمن بودن است و نباید انتظار داشت تا ایمان قلبی مسلمانی ثابت گردد و سپس به او احترام نموده و با وی به مدارا و محبت پرداخت.

    اندیشه تقریب |

    تکفیر مسلمان به این راحتی نیست!

 تکفیر و منطق اتهام به شرک
    تکفیر مسلمان به این راحتی نیست!

     تکفیر و منطق اتهام به شرک

    مشکل تکفیر از این ناشی می شود که با لازم گیری از کلام انسانی بر او حکم به کفر می شود. از این رو، چنانچه شخصی دیدگاهی خاص داشت که آن دیدگاه برای ما در بر دارنده و مستلزم دیدگاهی کفرآمیز است، او را تکفیر میکنیم. در حالی که، کفر آن شخص ضروری نیست!

    اندیشه تقریب |

    وحدت اسلامی، اسباب عمران و تکامل و روح تمدن

اهمیت و ضرورت اتحاد و به هم پیوستگی اسلامی
    وحدت اسلامی، اسباب عمران و تکامل و روح تمدن

    اهمیت و ضرورت اتحاد و به هم پیوستگی اسلامی

    وحدت باید ذاتی باشد، نه عرضی و تحمیلی. اگر گروهی برای مقابله با دشمن مشترک، به صورت موقت کنار هم گرد آیند، وحدت پدید آمده، عرضی و زایل شدنی است. وحدتی که ذاتی و خودجوش باشد، از روی تاکتیک و استراتژی نیست، بلکه در درون مسلمانان، نهادینه میشود؛ چه دشمنی پیش رو باشد یا نباشد.

    اندیشه تقریب |

    دربارۀ صحابه معنا ندارد که  [نزاع] بکنیم

    دربارۀ صحابه معنا ندارد که [نزاع] بکنیم

    مردم را آگاه بکنیم: ما با اهل‌سنت راه مسالمت کامله را داریم؛ هیچ اشکالی نداریم. آنها به طریقۀ خودشان باشند، ما هم به طریقۀ خودمان. مدارک را نشان می‌دهیم؛ کاری نداریم. شهادتین را که ما هم قائل هستیم، آنها هم قائل‌اند.

    اندیشه تقریب |

    هیچ تفاوتی بین شیعه و سنی در مورد امام زمان وجود ندارد!

تصوف در میان اهل سنت محمل اظهار ارادت به اهل بیت است
    هیچ تفاوتی بین شیعه و سنی در مورد امام زمان وجود ندارد!

    تصوف در میان اهل سنت محمل اظهار ارادت به اهل بیت است

    حجت الاسلام محمود ترابی: هیچ تفاوتی بین شیعه و سنی در مورد امام زمان(ع) وجود ندارد جز اینکه اهل سنت معتقدند حضرت بعداً به دنیا می آید و یا از نوادگان امام حسن(ع) است. لذا تفاوت دیگری وجود ندارد و این امر هم می تواند ما را به وحدت برساند

    اندیشه تقریب |

    اهل سنت می‌توانند سفیران ما در کشورهای سنی‌نشین باشند

وحدت یک امر سیال نامفهوم نیست!
    اهل سنت می‌توانند سفیران ما در کشورهای سنی‌نشین باشند

    وحدت یک امر سیال نامفهوم نیست!

    دو فرصت از طریق اهل سنت برای ما وجود دارد: فرصت اول یک نقش سمبلیک است...خود این مساله می­ تواند برای اهل سنت منطقه رغبت‌زا باشد. دومین کارکرد اهل سنت این است که آنها می­ توانند سفیران ما در گفت‌وگو با طیف‌های سنی در منطقه باشند.

    اندیشه تقریب |

    ۱ ۲  ۳  ۴ »
    ۶۰ از ۴۳۱ نتیجه
    ۱ از ۸ صفحه
    نتایج در هر صفحه: ۱۲۲۴۳۶۴۸۶۰