در حال بارگذاری ...
 
 از تاریخ
 تا تاریخ
 
بررسی نظر امامیه نسبت به صحیح بخاری و صحیح مسلم - قسمت هشتم

طرفداری و تعصب در فرآیند حدیثی بخاری
بررسی نظر امامیه نسبت به صحیح بخاری و صحیح مسلم - قسمت هشتم

طرفداری و تعصب در فرآیند حدیثی بخاری

طرفداری و تعصب در فرآیند حدیثی بخاری انتقادی است که از طرف امامیه به برخی از صحاح سنی وارد شده است. و از آن طرف هم اهل سنت نیز همین نقد را نسبت به برخی از مجموعه های حدیثی شیعه وارد می دانند

برگزیده,جریان شناسی,اندیشه تقریب |

بررسی نظر امامیه نسبت به صحیح بخاری و صحیح مسلم - قسمت هفتم

چهار نکته پیرامون راویان ضعیف در کتب حدیثی
بررسی نظر امامیه نسبت به صحیح بخاری و صحیح مسلم - قسمت هفتم

چهار نکته پیرامون راویان ضعیف در کتب حدیثی

حجم بزرگ مطالعات رجالی انتقادی شاهدی است بر رشد و پویایی جریان نقد و ارزیابی حدیث و نیز گویای وجود واقع گرایی در داخل مذاهب اسلامی است. بنابراین یقینا این کتاب ها – مانند کتب توثیقات – نقطه ی درخشان میراث اسلامی ما هستند

برگزیده,جریان شناسی,اندیشه تقریب |

بررسی نظر امامیه نسبت به صحیح بخاری و صحیح مسلم - قسمت ششم

انتقادی که شیعه بر سنی، و سنی بر شیعه وارد می کند!
بررسی نظر امامیه نسبت به صحیح بخاری و صحیح مسلم - قسمت ششم

انتقادی که شیعه بر سنی، و سنی بر شیعه وارد می کند!

برخی از مننقدان امامیه معتقدند که کتب حدیثی اهل سنت پر است از راویان ضعیف. و این یعنی میراث حدیثی سنی، به رجال ضعیف تکیه دارد و خالی از ثقات است. این انتقادی است که شیعه بر سنی وارد می کند و سنی بر شیعه

برگزیده,جریان شناسی,اندیشه تقریب |

بررسی نظر امامیه نسبت به صحیح بخاری و صحیح مسلم - قسمت پنجم

امانت داری و تخصص محدث در تعامل با احادیث مهم است نه آرای فقهی و عقایدی او
بررسی نظر امامیه نسبت به صحیح بخاری و صحیح مسلم - قسمت پنجم

امانت داری و تخصص محدث در تعامل با احادیث مهم است نه آرای فقهی و عقایدی او

نقد شیخ الشریعه بر بخاری از افراطی ترین نقدهاست. ما شأن شیخ الشریعه را بالاتر از این می دانیم که این گونه با خشونت و تندی صحبت کند. و از تمام علمای اسلام، در هر مذهب و طائفه ای که هستند، می خواهیم از این ادبیات و اعمال تهاجمی افراطی خودداری کنند.

برگزیده,جریان شناسی,اندیشه تقریب |

بررسی نظر امامیه نسبت به صحیح بخاری و صحیح مسلم - قسمت چهارم

بررسی اتهام آغشته شدن کتب سنی به دروغ و تزویر
بررسی نظر امامیه نسبت به صحیح بخاری و صحیح مسلم - قسمت چهارم

بررسی اتهام آغشته شدن کتب سنی به دروغ و تزویر

برخی از منتقدان امامیه عقیده دارند کتاب بخاری در زمان خودِ او به اتمام نرسیده و یقینا پس از او و به واسطه ی دیگران تکمیل شده است. و شاهد این امر را آنچه از « ابن حجرعسقلانی » نقل شده است می دانند

برگزیده,جریان شناسی,اندیشه تقریب |

بررسی نظر امامیه نسبت به صحیح بخاری و صحیح مسلم - قسمت سوم

بررسی تفصیلی نقدهای امامیه بر احادیث اهل سنت(با محوریت صحیح بخاری و صحیح مسلم)
بررسی نظر امامیه نسبت به صحیح بخاری و صحیح مسلم - قسمت سوم

بررسی تفصیلی نقدهای امامیه بر احادیث اهل سنت(با محوریت صحیح بخاری و صحیح مسلم)

در این بخش، سعی می کنیم نقدهایی که منتقدان امامیه بر حدیث سنی وارد کرده اند را بررسی کنیم( خصوصا صحیحین بخاری و مسلم ) سپس به طور مختصر به « نقدِ نقد » می پردازیم تا ببینیم آیا تاثیری که منتقد امامی ادعای آن را دارد، حاصل شده است یا خیر

برگزیده,جریان شناسی,اندیشه تقریب |

بررسی نظر امامیه نسبت به صحیح بخاری و صحیح مسلم - قسمت دوم

ویژگی های کلی نقد صحیحین توسط امامیه
بررسی نظر امامیه نسبت به صحیح بخاری و صحیح مسلم - قسمت دوم

ویژگی های کلی نقد صحیحین توسط امامیه

باید اعتراف کنیم که اکثر پیروان مذاهب در دنیای اسلام، دچار بحران « بی اعتمادی به مذاهب دیگر » هستند. و منتقد امامی هم از این مساله جدا نیست. نتیجه ی حاکم شدن جو بی اعتمادی این است که تلاش ها و جد و جهدهای سندی و حدیثی هر دو طرف غیر قابل اعتماد می شود.

برگزیده,جریان شناسی,اندیشه تقریب |

برخی علمای امامیه از کتب حدیثی اهل سنت، نقل حدیث می کرده اند

بررسی نظر امامیه نسبت به صحیح بخاری و صحیح مسلم - قسمت اول
برخی علمای امامیه از کتب حدیثی اهل سنت، نقل حدیث می کرده اند

بررسی نظر امامیه نسبت به صحیح بخاری و صحیح مسلم - قسمت اول

با مطالعه ی میراث تاریخی شیعه ی امامیه، به خوبی درمی یابیم که امامیه همواره با کتب مهم حدیثی سنی آشنا بوده اند. ارجاع هایی که امامیه در آثارشان به کتب اهل سنت داده اند، به قدری زیاد است که به فهرست درآوردنش تقریبا غیر ممکن است

برگزیده,جریان شناسی,اندیشه تقریب |

فضائل امام حسین (ع) در صحاح سته اهل سنت

احب الله من احب حسیناَ
فضائل امام حسین (ع) در صحاح سته اهل سنت

احب الله من احب حسیناَ

در جامع ترمذی در خصوص سیدالشهدا آمده است :«عن سولی بن مرّه قال: قال رسول الله: حسینی منی وانا من الحسین احب الله من احب حسیناٌ...ترجمه: حسین از من و من از حسین هستم. خداوند دوست دارد کسی را که حسین را دوست بدارد..»

برگزیده,وحدت در تاریخ |